Belangrijke trends in de foodservice-markt

Je bent nu hier: Home » Belangrijke trends in de foodservice-markt

De volgende trends en ontwikkelingen vinden wij voor de komende tijd belangrijk in de Nederlandse foodservice-markt.

Duurzaamheid en gezondheid

Steeds vaker wordt er gevraagd naar de herkomst van producten en ingrediënten. Zeker als het gaat om “kwetsbare” ingrediënten zoals bijvoorbeeld vis. Of ingrediënten die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. En bijvoorbeeld verpakkingen vanwege milieu-effecten. In veel catering-situaties zijn duurzaamheid en gezondheid inmiddels de norm. Cateraar Albron is daar een mooi voorbeeld van.
Hoe je hiermee impact kunt maken bij je afnemers lees je hier.

Albron ondertekent The World Oceans Deal

Anders werken

Op kantoren werken minder mensen en niet op vaste kantoortijden. De vaste “9 tot 5”-werkdag gaat daardoor steeds meer verdwijnen. En daarmee verandert ook de manier waarop eten en drinken wordt aangeboden aan mensen op een kantoor. Denk bijvoorbeeld aan onbemande winkels, “Grab-and-Go”-concepten, bezorging van gezonde maaltijden aan mensen die thuiswerken….

Onbemand bedrijfsrestaurant

Bezorging-bezorging-bezorging

Het bezorgen van boodschappen en maaltijden wordt steeds groter. Bezorging door supermarkten groeit stevig door. In grote steden nemen “flitsbezorgers” een deel van de rol van de supermarkten over en groeien nóg harder. Maaltijdbezorging wordt steeds belangrijker, zeker nu grotere restaurantketens ook via dit kanaal gaan bezorgen.
Gedreven door corona-lockdowns en gemak gaat bezorging een grote rol spelen in zowel foodservice als retail. Een uitgebreid rapport over bezorging in Nederland en Europa vind je hier.

Maaltijdbezorger

Dark kitchens, dark stores

Maaltijden en boodschappen die supersnel bezorgd worden komen uit aparte keukens en magazijnen. Restaurants zonder zaal en winkels met alleen een magazijn. Maar mét een bestelapparaat én bezorgers. Voor dark kitchens en dark stores moet fysieke ruimte zijn. Met bovendien mogelijkheden voor groei.

Dark Kitchen

Distributie

Het “klassieke” model van indirecte distributie naar foodservice-afnemers heeft onderhoud nodig. Snel schakelen bij het gebruik van seizoens- of streekproducten is nu lastig. Daarnaast zijn er producenten die via “platforms” direct aan foodservice-bedrijven leveren. In de juiste hoeveelheden en kwaliteiten. Minder voorraden, lagere derving en bovendien lagere kosten. Daardoor: op naar een “win-win”-situatie voor alle partijen.

Horeca groothandel

Meer hierover weten?

Wil je meer weten over de ontwikkeling van de markt? Of ken jij andere belangrijke trends en ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de Nederlandse foodservice-markt? Stuur mij een bericht of bel mij!

Schuiven naar boven