
Maak jouw producten succesvol in foodservice
Foodservice is in beweging
Hoe maak je jouw producten succesvol in foodservice? Door de trends en ontwikkelingen in de markt te kennen. En daar creatief mee om te gaan. Foodservice is in beweging en daarover hebben we het hier.
De belangrijkste trends en ontwikkelingen, de kansen die daaruit komen én manieren om er het beste gebruik van te maken staan hier onder.
Actuele trends en ontwikkelingen
In de Nederlandse foodservice-markt is op dit moment veel gaande. De volgende trends en ontwikkelingen zijn volgens ons het belangrijkst. Zij geven aan hoe de markt zich de komende tijd gaat ontwikkelen.
Dalende koopkracht
Het CBS heeft berekend dat de koopkracht 4% zal dalen. Consumenten zullen gaan bezuinigen, het eerst op dingen die zij als “luxe” ervaren. En dan liggen dingen als uitgaan, uit eten gaan en lunchen in het bedrijfsrestaurant voor de hand. En in retail verschuift de voorkeur naar voordeliger alternatieven.
Dit geeft een enorme onzekerheid in horeca, catering en leisure. Hoe gaan zij hun klanten binnen houden én een mooie beleving geven?

Anders werken
Voor veel mensen is één dag (vaak vrijdag) thuiswerken de norm. De NS heeft de dienstregeling aangepast. De “vrijmibo” wordt de “domibo”. Bedrijfscateraars missen zo’n 20% van hun omzet. Bedrijfscatering wordt onregelmatig en in mindere mate gebruikt. Daar worden allerlei onbemande oplossingen worden. Onbemande winkels, “Healthy Fridges”, “Grab-and-Go”, automatenwanden enzovoorts.
Welke producten moeten daarin worden verkocht om het niveau van bemande catering te benaderen?

Duurzaamheid
Een groeiend aantal mensen wil buitenshuis gezond en duurzaam eten. “Gezond” en “duurzaam” worden vaak in verband gebracht met “duur”. En mensen gaan bezuinigen op hun buitenshuis-consumptie. Duurzaamheid, gezondheid, gemak en indulgence moeten op één of andere manier worden losgemaakt van “duur”.

Kansen
Het gevolg van deze trends en ontwikkelingen is onzekerheid. Maar tegelijkertijd zijn er kansen. Het ontwikkelen en op de markt brengen van gezonde, duurzame en betaalbare producten. Het geschikt maken van bestaande producten voor onbemande catering-situaties. Het opzetten van formules die de consument een betaalbare en mooie beleving geven.
Hoe pak je die kansen?
Jouw bedrijf heeft capaciteiten, ervaring en afnemers. Je aanpak hangt af van wat past bij jouw bedrijf en je afnemers. En misschien vragen je afnemers wel om bepaalde producten die in de trends passen. Wij kunnen je helpen met marktonderzoek, het starten van de ontwikkeling en het vinden van afnemers.
Wil je hier meer over weten en een kosteloos eerste adviesgesprek hebben? Neem dan nu contact met ons op. Stuur een bericht of bel direct 06 24 888 554 voor een afspraak. Je kan natuurlijk ook dit contactformulier gebruiken. We bellen je dan zo snel mogelijk.
Een uitgebreider overzicht van belangrijke trends en ontwikkelingen vind je hier.