Onze projecten

Om je een idee te geven wat wij voor je kunnen doen vertellen we hier iets over actuele projecten.

Novish: het plantaardige alternatief voor vis

Vanuit een passie voor vis, zorgen over de visstanden in zeeën en oceanen én de onstuimig groeiende markt voor vega(n) producten ontstond Novish. Een plantaardig alternatief voor vis, met een lekkere smaak en duurzaam geproduceerd.
Het financieren van alle plannen was makkelijker dan gedacht: veel consumenten kijken (en kopen) alternatieven voor vlees en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Hierdoor waren er snel voldoende financiers gevonden.
Kortom: er is een product, er is voldoende geld om dat op de markt te brengen en er is kennis van de retail-markt. En de Out-Of-Home markt dan?

Aan Venemans Advies werd gevraagd na te gaan of en hoe Novish past in de Nederlandse Out-Of-Home markt. En als dat positief zou zijn: hoe kun je die markt dan het beste benaderen?
Uit ons eigen netwerk en uit de bezoekerslijst van de Horecava werd een aantal respondenten gehaald.
Wij maakten een rondgang langs deze respondenten: restaurants, cateraars, snack-ketens en inkoop-organisaties. En daar kwam duidelijk uit wie deze kar gaat trekken: Millennials.
Er werden drie communicatie-strategieën uitgewerkt: voor restaurants, bedrijfscatering en onderwijs-catering. En in de basis van het verhaal van Novish werd duidelijker nadruk gelegd op de zorg voor zeeën en oceanen, dierenwelzijn, herkomst van ingrediënten en duurzaamheid. Dit werd door het reclamebureau verder door-vertaald in het tekst- en beeldmateriaal.

Vervolgens werd een aantal accounts gekozen om het concept te presenteren. In onderwijs en events, met voldoende volume om interessant te zijn voor grossiers. Dan de strijd aangaan met grossiers om gelist te worden in hun assortiment.
Uiteindelijk leidt dat er toe dat het huidige én het toekomstige Novish-assortiment op de goede manier bij de juiste gebruikersgroepen terecht gaat komen.
www.novish.eu

Pulled Meats

Ik had een tijd terug een klant. Die klant had een mooi, lekker en verantwoord vleesproduct bedacht. “Volgens Amerikaans recept!”, zei hij, want hij is dol op dat land.
Hij liet een nieuwe productielijn maken en ontwikkelde recepturen en verpakkingen.
De eerste producten kwamen uit de fabriek en de volgende stap was het opzetten van de verkoop. Toen iemand gevonden was voor de verkoop begonnen er al snel twijfels te ontstaan. “Het is niet de juiste man!”, riep mijn klant, “Hij kan niet verkopen en doet niet wat ik zeg!” Mijn klant en zijn verkoper speelden al snel “welles-nietes”: ging hij wel naar de goede klanten, kon hij wel verkopen, gaf hij niet teveel korting….
Ondertussen bleef de omzet laag en liepen de kosten door, mijn klant dreigde hierdoor in financiële problemen te komen.
Het ontbreken van commerciële kennis en ervaring brak mijn klant bijna op…
Samen met mijn klant heb ik toen gekeken naar het product: past het in de trends in de markt en wie zou het kopen? Daarna hebben we vastgesteld aan welke afnemers het product moest worden aangeboden en welke ondersteuning daarbij nodig was.
Hiermee kon de verkoper goed worden aangestuurd en begonnen de omzetten te stijgen.
Verder hebben we een strategisch plan voor de toekomst gemaakt: hierin staat welke producten (“Volgens Amerikaans recept”) wanneer aan de markt kunnen worden aangeboden.

Ondertussen is deze klant uitgegroeid tot een toonaangevende leverancier, die steeds de concurrentie voorblijft.

In deze gevallen heeft commerciële versterking het verschil gemaakt. En die kunnen wij je bieden!

Meer weten? Stel je vraag via ons contactformulier.