Je bent nu hier: Home » Belangrijke trends in de foodservice-markt

Dit vinden wij belangrijke trends en ontwikkelingen

De trends en ontwikkelingen die hier onder staan zijn -volgens ons en op dit moment- de meest belangrijke. Daarnaast zijn er allerlei andere trends en ontwikkelingen die óók belangrijk zijn. Maar vaak zien we dat die van toepassing zijn op specifieke situaties. Daardoor kan dat van bedrijf tot bedrijf verschillen.

Anders eten en consumentengedrag

Vegetarsisch en veganistisch

Veel consumenten volgen een vegetarische of veganistische levensstijl. En dat worden er steeds meer. Achtergrond is niet alleen het dierenleed, maar ook dat de productie van dierlijk voedsel een bijdrage levert aan klimaatverandering en dat het gezonder zou zijn.

In de foodservice-markt kan je nu niet meer zonder een pakket vegetarische of veganistische opties. Kijk maar eens hier.

Duurzaamheid

“Duurzaam” bevat veel. Als iets duurzaam is wordt voorondersteld dat bij productie en distributie zo min mogelijk schade wordt toegebracht aan de omgeving en de planeet. En liefst gebruik wordt gemaakt van hernieuwbare grondstoffen of energiebronnen. Je moet dus kijken naar de herkomst van grondstoffen en verpakkingen, de manier waarop producten worden gemaakt en de manier waarop ze worden gedistribueerd.

Transparantie

Gebruikers en consumenten vragen (en vinden) verantwoording over de herkomst van hun food-producten. Deze informatie is vaak eenvoudig online te vinden.

Bezorging

De bezorg-markt is sterk gegroeid en blijft groeien. Consumenten laten boodschappen én complete maaltijden thuisbezorgen. Boodschappen komen van supermarkten of via “(Flits)bezorgers. Herkomst van de maaltijden kunnen bestaande restaurants zijn of “Dark Kitchens”. En die Dark Kitchens zijn al een tijdje “hot”.

Ander werk-gedrag

Ons werk-gedrag is veranderd. Op kantoren werken minder mensen en massaal. De traditionele “9 tot 5”-werkdag gaat steeds verder verdwijnen. Massaal in het bedrijfsrestaurant lunchen zit er voorlopig niet in. Daardoor ontstaat ook een ander eetgedrag. Van minder mensen die luxer eten in een bedrijfsrestaurant. Of werkgevers die gezonde lunches laten leveren aan hun (thuis werkende) personeel.
Van eten “op afspraak” in het bedrijfsrestaurant naar zelf uit een onbemande Micro Market ophalen van je lunch.
Daarmee krijgt het kantoor een andere functie.

Anders onderweg

Jonge mensen maken veel gebruik van het openbaar vervoer. En zij eten en drinken onderweg. Maar wel: gezonder en bewuster.
In de petrol-sector wordt steeds minder brandstof verkocht. Er worden minder kilometers gemaakt en elektrisch rijden wint terrein. Tabaksverkoop wordt op termijn verboden. Servicestations zetten daarom in op méér foodservice-activiteiten. Voor directe consumptie én om als convenience-product mee naar huis te kunnen nemen. Oliemaatschappijen denken inmiddels een oplossing te hebben gevonden.

Andere inkoop en distributie

Distributie

Naast de bekende groothandels ontstaan “platforms”. Logistieke centra waar bijvoorbeeld horeca-ondernemers of cateraars hun bestellingen doen. Producenten leveren bestellingen op klantniveau direct aan het logistieke centrum. En worden dan “op gerief” uitgeleverd. Geen voorraad, geen derving en lagere kosten. Nu overwegend voor dagverse producten. Uitbreiding naar andere productgroepen staat op stapel.

Schaalvergroting

Grote restaurantketens en cateraars worden groter. Door het overnemen of opkopen van andere (kleinere) ketens en cateraars krijgen zij steeds meer inkoop-macht.

Vervaging grens retail-foodservice

Supermarkten verkopen maaltijden die je in de “restauranthoek” van de winkel op kunt eten. Of leveren dagelijks alles wat nodig is voor de lunch aan bedrijven. Supermarktketens kopen restaurantketens. Grote cateraars kopen ketens van koffie- en lunchwinkels.

Obstakels

Het kan lastig zijn om in deze veranderende markt de weg naar de gebruiker of consument te vinden. De weg van producent naar consument wordt steeds meer een “Black Box”. Met onze expertise overwin je die Black Box en krijg je toegang tot de foodservice-markt.

De "Black Box" die toegang tot de foodservice-markt blokkeren kan.
Meer hierover weten?

Wil je meer weten over de ontwikkeling van de markt? Of heb je opmerkingen of aanvullingen? Stuur mij een bericht of bel mij!

Schuiven naar boven